RGB Projector Lamp – Benodigdheden & Bouwen

Onderdelen

Hier zie je de onderdelen waaruit de lamp bestaat. Links onderin zie je de basis van deze lamp.

In de basis.stl zitten de Arduino, motor, driver en de LEDs gemonteerd.

Op de motoras is (hier in het zwart PLA) as.stl gemonteerd. Hierop komt een van de 4 schijven (schaduwplaat) waaruit een patroon is gesneden.

De buitenkant.stl is een cylinder vorm die over de schaduwschijf en de basis geschoven kan worden. De buitenkant.stl is hier links boven te zien.

G-code voor de 3D Printer slicen

De buitenkant.stl moet in “Spiral Outer Contour Mode”geprint worden. Dit is een speciale modus in Cura.

Op de afbeelding kun je zien waar je de modus kunt vinden. Als je “layer view” selecteert zie je dat de printer buitenkant.stl hol gaat printen.

Ook is het belangrijk om “0 bottom layers” in te stellen. Je wilt immers dat de boven- en onderzijde open zijn.

Ik heb dit getest met een 0.4mm Nozzle. Daarom is de wand van de buitenkant.stl 0.4mm dik.

De overige onderdelen kun je uitprinten met standaard instellingen.

De onderdelen die je minstens moet uitprinten zijn

  • as.stl

  • basis.stl

  • schaduwplaat.stl (een van de 4)

  • usb connector vulstuk (voor de USB A aansluiting)

Elektronische componenten

Op deze afbeelding kun je de elektronische componenten zien. Ze zijn allemaal benoemd zodat je een idee krijgt hoe ze eruit zien. Een voorbeeld van stappenmotor kun je hier vinden. Klik hier voor een voorbeeld van een Arduino Nano.

De LEDs (rood, groen & blauw 1Watt) zijn ieder op een koellichaam (koelplaat) gelijmd met koelpasta. Dit koellichaam is nodig want anders branden de LEDs heel snel door. Als deze uitgehard is blijft de LED aan het koellichaam plakken.

De voeding voor de motor en de LEDs komt binnen via een USB A connector. Deze is eigenlijk voor print montage. Hij kan op zijn plek gehouden worden dmv van het onderdeel “USB connector vulstuk.stl”.

De voorschakel weerstanden zijn extra geïsoleerd met krimpkous om sluiting te voorkomen.

Alle onderdelen zitten op hun plek zonder lijm. Maar misschien heb je wel lijm nodig om de USB A connector op zijn plaats te houden.

Hier zie je “transistor houder.stl”. Op dit onderdeel kun je de TIP120 transistors voor de LEDs monteren. Dit voorkomt dat ze tegen elkaar aankomen en onderling sluiting maken.

Een koellichaam (of koelplaat) is niet nodig omdat de stromen niet erg hoog zijn.

De transistors zijn bevestigd aan de transistor houder dmv kabelbinders. Maar je kunt natuurlijk ook M3 boutjes gebruiken.

Elektrisch schema

Hoe sluit ik dit alles aan? Daarvoor heb ik een schema getekend.

Ik heb hier de TIP120 gebruikt omdat ik die nog had liggen. Er zijn nog vele andere FET’s en transistors die ook gewoon te gebruiken zijn. Links onderin naast het logo kun je zien hoe de Basis, Collector en Emitter aangesloten zijn op een transistor.

De voorschakelweerstanden zijn berekent voor 1W LEDs. Ik heb ook de werkspanning voor de LED erbij gezet voor de duidelijkheid. Het vermogen van de weerstand voor groen en blauw moet tenminste 0.39W zijn. Voor de rode LED is het 1.175W.

Wil je weten hoe je de voorschakelweerstand voor een LED zelf kan berekenen? Klik dan hier.

Schaduwschijf en zijkant monteren

Als je alles hebt uitgeprint en de elektronische componenten hebt geïnstalleerd kan de schaduwschijf gemonteerd worden.

Als het goed is kan je hem zo op de zwarte as klikken die op de motor as geïnstalleerd kan worden.

Op de afbeelding kun je zien hoe dat eruit ziet met de schaduwschijf geometrisch.stl.

Dan kan de zijkant.stl eroverheen geschoven worden. Deze voorkomt dat het licht aan de zijkant kan ontsnappen.

Op de foto kun je zien dat de Projectorlamp nu af is.

Om de lamp leven te geven moet er natuurlijk nog wel een sketch in de Arduino Nano geschoten worden.

Sketch voor de Arduino

Hieronder kun je een sketch voor de Arduino downloaden.

Dit programma laat de schaduwplaat draaien met alle 3 de LEDs aan.

Dan stopt het draaien en gaan er 3, 2 of maar een LED branden. Welke LEDs gaan branden kan je instellen in de sketch.

Dan blijft hij in die staat wachten. Deze wachttijd is in te stellen. Als de wachttijd verstreken is gaat de schijf weer draaien en herhaalt het proces zich in een “loop”.

Als je de sketch opent in de Arduino IDE en naar beneden scrolt tot “void loop” zie je hetzelfde als op de afbeelding.

Om de wachttijd te veranderen moet je de delay tijd wijzigen. Deze regel staat net onder “Serial.println(“wachten :-)”);. standaard staat hij op 100000.

Daaronder kun je de stappen en richting voor de motor instellen.

In de “void loop” kun je “case 0” t/m “case 7” vinden. Hier kun je instellen welke LEDs gaan branden tijdens de stop intervallen. Je kunt zelfs dimmen. De waarde gaat van 0 tot 255. Nu kun je zelf hiermee spelen tot de lamp doet wat jij mooi vind!

Als je klaar bent met al het bovenstaande is de lamp klaar! Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe lamp! 🙂

Vond je dit leuk? 🙂 Geef dan een “like” bovenaan pagina1! ↑↑↑

Heb je vragen? Of wil je iets zeggen? Dat kan in het Reactieveld onderaan deze pagina!  ↓↓↓

Geef een reactie

Share via
Copy link
Powered by Social Snap