Anet A6 Hot End modificatie

Meerdere verbeteringen in een keer toegepast

Dit is een vervangend onderdeel voor de Anet A6 3D printer. Het vervangt de X wagen, Extruder en Hot End van de originele printer. De Hot End zelf wordt vervangen voor een beter type, wat standaard op de markt verkrijgbaar is. De Extruder wordt verplaatst naar een vaste plek op het frame. Hierdoor wordt de X wagen lichter en kan dus makkelijker en vrijer bewegen. Een blauwe PTFE buis, verbindt de Hot End op de X wagen met de Extruder op het frame. Hierdoor loopt nu het filament draad. Deze opstelling wordt ook wel de “bowden setup” genoemd. Op de foto is de modificatie te zien. Alle onderdelen zijn uitgeprint in grijs ABS.

Goedkope 3D printer met wat verbeter puntjes

Op deze foto zie je hoe de Anet A6 er standaard uit ziet. De extruder zit op de X wagen gemonteerd en maakt hem dus zwaar. Daarnaast hangt de kabelboom er slap bij. Deze dingen maken dat de wagen niet vrij en soepel kan bewegen.

De originele Hot End van deze printer heeft geen koellichaam wat goed actief gekoeld kan worden voor de “Heat Break” van zijn Hot End. De enige koeling komt van het aluminium, waaruit de wagen zelf gemaakt is. Het werkt voor het printen met PLA, maar niet zo goed met ABS. Door de matige koeling van de “Heat Break” raakt hij dan vaak verstopt.

Een ander lastig ding met deze standaard printer, was het invoeren van filament. Je kunt niet zien waar de opening is, waar het filament draad in gestoken moet worden. Dit kan resulteren in uren lang blind proberen tot het draad erin zit.

De koeling voor de 3D print is ook niet best. Doordat de luchtstroom vanuit een richting komt is hij ongelijkmatig. Deze modificatie lost al deze problemen in een keer op 🙂

Koeling voor de 3D print

Om de ongelijkmatige koeling ter behoeven van het koelen van de 3D print op te lossen, heb ik een 2e ventilator bijgeplaatst aan de andere kant. Nu komen er 2 luchtstromen van 2 kanten. Hierdoor is de koeling veel beter verdeelt. Op de ventilatoren zitten luchtkanalen (fanducts), die de lucht precies naar het uiteinde van de Nozzle sturen. Het lichtblauwe matje net boven het aluminium verwarmingsblok is siliconen. Dit is een extra maatregel om te voorkomen dat er teveel warmte van het verwarmingsblok omhoog stijgt, in het kanaal waarin het filament draad aangevoerd wordt. Dit helpt voorkomen dat het filament draad te vroeg zacht wordt in het kanaal. Als dit wel zou gebeuren, ontstaan er zeker verstoppingen in de Hot End.

Eindschakelaar

In de originele situatie zit de eindschakelaar voor de X wagen op de wagen zelf. Op deze foto is de nieuwe positie te zien, waar de eindschakelaar gaat komen.

Links van de schakelaar is de riem (timing belt) te zien. Deze zit niet meer met kabelbinders, zoals op het origineel, maar met een clip die je kunt uitprinten. Hierdoor heb je geen kabelbinders meer nodig, die steeds weer kapot geknipt moeten worden als je iets wilt veranderen. Klik hier om naar de pagina van deze clip te gaan.

Hot End

De Hot End die in deze nieuwe modificatie past is een standaard op de markt verkrijgbare Hot End zoals te zien is op de foto. Ze kunnen verschillen in omvang als het gaat om het koelvin gedeelte. Ik heb 3 verschillende en ze passen allemaal. Het belangrijkste, is de maat van het gedeelte waar de Hot End wordt vastgehouden (waar de Pneufit koppeling er ook wordt ingeschroefd). De buiten diameter van dit deel moet rond de 16mm zijn.

Het voordeel van deze Hot End ten opzichte van de de originele is dat deze veel betere koeling heeft. Op deze foto is de Hot End te zien zonder de actieve koelventilator. Maar als hij geïnstalleerd wordt komt die nog op de ronde koelvinnen te zitten. Hierdoor is de kans op verstopping enorm verkleind en is ABS printen mogelijk geworden.

Onderdelen die nodig zijn voor deze modificatie

Op de afbeelding hierboven is te zien welke onderdelen er nodig zijn om deze modificatie te maken. De onderdelen die uitgeprint moeten worden zijn benoemd in blauwe tekst. Alle ijzerwaren zijn benoemd in grijze tekst. Elektrische componenten zijn benoemd in groene tekst. Alle onderdelen die nodig zijn, zitten al bij de Anet printer. Alleen de Hot End, 2e Slakkenhuisventilator, PTFE buis en 2 Pneufit koppelingen moet je dan nog kopen. De Hot End is hier afgebeeld met de koelventilator, die op de koelvinnen gemonteerd.

Het transport van het filament

De Extruder zit niet meer op de X wagen, maar achterop het printerframe. Daarom wordt er nu gebruik gemaakt van een PTFE buis. Door deze buis wordt nu het filament draad naar de Hot End geduwd. Op de afbeeldingen is de PTFE buis in lichtblauwe kleur afgebeeld. Hij zit gekoppeld aan de Extruder en Hot End door middel van Pneufit koppelingen die vrij op de markt verkrijgbaar zijn.

De Extruder

De “Extruder” is links op de afbeelding te zien. Het is een zogenaamde “direct drive Extruder“.

Hij wordt gemaakt met onderdelen, die al op de originele Anet printer zitten. Voor informatie over het bouwen van deze Extruder en natuurlijk de STL bestanden, klik hier.

3 verschillende soorten luchtkanalen voor het koelen van de 3D print

Zoals ik hierboven al schreef, verschillen de afmetingen van de Hot End nog wel eens. Ik heb 3 verschillende. Dit heeft verschillende oorzaken. De lengte van het koellichaam kan verschillen. Ook de omvang van het aluminium verwarmingsblok kan verschillen.

En zelfs het type Nozzle bepaalt uiteindelijk hoe lang de Hot End zal zijn. Om deze verschillende lentes te ondervangen, heb ik 3 verschillende lichtkanalen voor de koelventilatoren gemaakt.

Praktijk voorbeeld

Op deze foto’s is een Anet A6 printer te zien met deze nieuwe Hot End modificatie. Het probleem van de loshangende kabel, die naar de X wagen liep en steeds in de beknelling kwam, is nu opgelost. Deze kabels zijn nu mee gebonden aan de PTFE buis waar het filament doorheen gaat. Het blauwe gedeelte moet je maar even vergeten, dit is natuurlijk ook niet origineel. Mocht je interesse hebben in de grijze behuizing voor de display/controller, klik dan hier. Vraag je je af waarom er boven de Extruder een grijs ABS onderdeel gemonteerd zit, in plaats van het originele? Klik dan hier.

De STL bestanden voor het maken van deze modificatie , zijn hieronder te downloaden. Vragen kun je hieronder stellen 🙂

Vond je dit leuk? 🙂 Geef dan een “like” bovenaan deze pagina! ↑↑↑

Heb je vragen? Of wil je iets zeggen? Doe dat dan in het Reactieveld onderaan deze pagina!  ↓↓↓

Geef een reactie

Share via
Copy link
Powered by Social Snap