Draagbare FDM 3D Printer – XYZ as monteren

Y wagen en aandrijving

De volgende stap is de Y wagen en zijn aandrijving. Op de afbeelding zie welke onderdelen je moet uitprinten. De namen van deze onderdelen zijn in blauwe tekst aangegeven. De onderdelen die je niet uit kunt printen zijn in grijze tekst benoemd.

Alle boutjes zijn M3x10mm en M3x20mm behalve die van de Nema17 Stappen motor. Die zijn M3x6mm. Een 2e uitzondering zijn de 4 M3x40mm voor het uit levelen van het Heat Bed.

Hier zie je de “Y as Setup van de onderkant.  Het Heat Bed loopt over de 2 10mmx425mm metalen staven. Lineaire lagers (LM10UU) zorgen dat het soepel loopt. Deze lager wordt gemonteerd dmv LM10UU beugel.stl.

Zorg bij het monteren dat de 2 lagers soepel over de metalen staven lopen. Doe dit bij beide staven. Als de complete Setup eenmaal in de behuizing gemonteerd zit is dit lastig om nog bij te stellen.

De metalen staven zelf worden in de houten behuizing gemonteerd dmv de “10mm beugels.stl”.

Het onderdeel GT2 wiel met ingebouwd lager (as maat 3mm,F625ZZ) kun je helaas niet zien op de afbeelding. Dit wiel bestaat eigenlijk uit 2 lagers waar een flens opgeperst zit. Zij worden in spiegelbeeld tegen elkaar gedrukt. Zo ontstaat er een mooi loopvlak waar de riem (Timing Belt) op kan lopen. Ze zijn gemonteerd in “Y as riem spanner.stl” met een M3 bout en moertje. Het onderdeel Y as riem spanner.stl heeft als functie om de riem na te spannen. Het uitstekende M3 boutje wordt in een gat van de behuizing gemonteerd. Door aan dit boutje te draaien, zet je de riem strakker of losser.

Gaten boren en monteren

Het monteren van de Y as Setup moet zo nauwkeurig mogelijk gebeuren. De gaten voor de montage van deze Setup moeten op de juiste afstand van elkaar geboord worden. De 2 metalen 10 mm staven moeten precies parallel aan elkaar lopen. Ook moeten zij parallel zijn aan de bodem van de behuizing. Als dat niet het geval is zullen de naald lagers snel kapot gaan. Ook zullen zij sleuven trekken in de ronde 10mm staven.

Om deze rede heb ik een “sjabloon” gemaakt die je kunt uitprinten. Dit sjabloon helpt je de gaten op de juiste plek en afstand te boren. Op de afbeelding zijn ze in geel afgebeeld. Als je precies mijn maten hebt overgenomen voor de houten behuizing, kun je de afstand van 79.5mm tot de zijkant gebruiken. Dit geld natuurlijk voor “sjabloon Y as motor Zijde.stl”.

Als je andere maten hebt gebruikt moet je kijken welke afstand voor jou werkt. Dit kun je het beste doen door alvast het Heat Bed te installeren. Dan kun je meteen zien hoeveel ruimte nodig is vanaf de zijkant.

Aan de voorkant kun je gaten voorboren met “sjabloon Y as span Zijde.stl”. De positie van dit sjabloon is loodrecht tegenover “sjabloon Y as motor Zijde.stl”. Het beste kun je dit meten van hart tot hart. Aan de voorzijde worden 5 gaten van 4mm geboord. Aan de achterzijde komen 6 gaten van 4 mm.

Op deze afbeelding zie je de Y as Setup samen met het sjabloon. Zo krijg je een beter idee hoe het komt te zitten.

Alleen het M3 boutje voor de “ Y as riem spanner.stl” is weergeven. De 8 M3 boutjes voor de 4 beugels (10mm beugel.stl) voor de metalen staven niet.

Nadat de gaten geboord zijn kun je deze “Y as Setup” definitief monteren. Zorg dat de Y wagen vrij en soepel kan bewegen over het hele looppad. Doet hij dit niet, dan zijn je staven niet parallel aan elkaar of je lagers zijn slecht. De Staven kun je nog proberen te richten door het verzetten van de 10mm beugels. Een M3 boutje heeft immers nog wel wat beweegruimte in een 4mm gat 😉

X en Z as in elkaar zetten

De Z as bestaat uit 2 10mm ronde metalen staven van 500mm lang. De M8 Lead Screws bewegen de wagen langs deze geleiders. De aandrijving van de Lead Screws komt van 2 Nema17 Stappen motoren. Zij zijn gemonteerd in een motor steun (Z as Motor steun links.stl & Z as Motor steun links.stl) die een dubbele functie heeft.

Dit onderdeel houdt ook meteen de 10mm metalen staaf op zijn plaats. De metalen staaf word vast gezet dmv een M3x10mm boutje en M3 moertje.

Wartel houder.stl is alleen nodig als je een wartel gaat gebruiken voor het monteren van de PTFE buis. Als je een Pneufit koppeling gaat gebruiken, heb je dit onderdeel niet nodig. Voor beginners raad ik de Pneufit koppeling aan.

De beugel voor de Eind Stop schakelaar is hetzelfde als op de Y as.

Het andere eind van de Lead Screws en de metalen 10mm staven wordt op de plek gehouden door onderdeel “Z as Lead Screw houder links” en “Z as Lead Screw houder Rechts”.

Deze onderdelen hebben ieder een lager (608Z) ingebouwd waar de Lead Screw in steekt. Zo wordt de Lead Screw op zijn plaats gehouden, maar kan hij toch nog vrij draaien.

De Metalen 10mm staaf wordt vast gezet, dmv een M3x10mm bout en moer.

De X as bevind zich tussen de 2 Z assen. Ook de X as wordt aangedreven door een Nema 17 motor. De beweging wordt hier overgebracht aan de wagen dmv van een riem.

De X wagen loopt over 2 8mm metalen staven. De 4 (LM8UU) lineaire naald lagers zorgen dat dit soepel verloopt. Deze lagers worden vast geklemd met (M3x10mm) boutjes en moeren in de “X wagen.stl”.

Alle motoren worden gemonteerd met (4x) M3x6mm boutjes. De “Lead Screw moeren” zijn gemonteerd met (x4) M3x10mm boutjes en moertjes.

De Hot End is makkelijk te (de)monteren met een beugel en (2x) M3x10mm boutjes en moertjes.

Op de afbeelding kun je de aandrijving van de X wagen goed zien. Het begin van de Riem (Timing Belt) wordt om de M3x24mm bout geslagen. Dit uiteinde wordt dan vast gezet met een kabelbinder of een “TG2 Timing Belt Klip”. Dan loopt de riem naar en over de GT2 Pulley van de motor. Van de motor gaat de riem naar het “GT2 omleid wiel” (X as riem spanner.stl) aan de andere kant. Vanaf dit omleid wiel loopt de riem terug naar de X wagen. Daar wordt het einde van de riem weer verbonden aan een M3x24mm bout. Onderdeel “X as riem beugel.stl” kan gemonteerd worden als de riem niet blijft zitten.

Met “X as riem spanner.stl” kun je de riemspanning stellen. Helaas kun je het niet zien op deze afbeelding, maar aan de achterkant zit een M3 boutje. Door aan het boutje te draaien wordt de riem strakker of losser gezet.

Als je de “TG2 Timing Belt Klip” wilt gebruiken ipv de kabelbinder, kun je het STL bestand hieronder downloaden. Als je meer informatie wil over deze “TG2 Timing Belt Klip”, kun je hier klikken.

Gaten boren en monteren

Om de gaten te boren voor de montage van de Z as, heb ik ook 2 sjablonen gemaakt (De STL bestanden zitten in hetzelfde ZIP bestand als de 2 sjablonen voor de Y as). De afstand tov de voorkant kun je het beste als als volgt bepalen:

Zet de hele “Z en X Setup” in de behuizing. Zorg dat de Nozzle in het midden van de Y wagen uit komt. Controleer of de Nozzle overal kan komen door de Y wagen van voor naar achter te bewegen.

Doe hetzelfde met de X wagen. Als het bovenstaande goed is kun je de afstand tov de voorkant meten (Je kunt het natuurlijk ook uitrekenen, maar dat werkt alleen echt goed als de behuizing precies voldoet aan de opgegeven maten en precies haaks is).

Verwijder de “Z en X Setup” en positioneer de sjablonen. Belangrijk is dat ze haaks tov de Y as liggen. Per steun moet je 4 (4mm)gaten boren. Daarna kun je de “Z en X Setup” monteren met M3x20mm boutjes en moertjes. Zorg dat de X as precies haaks is tov de Y as.

Het andere eind van de Z as word vast gezet met de onderdelen“Z as Lead Screw houder links” en “Z as Lead Screw houder Rechts”.

Voordat je hier gaatjes voor boort, moet de Z as gericht worden. Eerst zet je de “X as Setup” zo zo ver mogelijk omhoog. Dit zorgt ervoor dat de Z assen op de juiste afstand staan van elkaar.

Dan moeten de metalen 10mm staven van de Z assen precies haaks (zie tekening) tov de Y assen gesteld worden. Met een dun boortje kun je nu de juiste positie markeren voor de gaten. Helaas zal de hele “X en Z Setup” weer verwijderd moeten worden om de gaten te boren.

Na het boren kan de “X en Z Setup” weer terug gemonteerd worden. “Z as Lead Screw houder links” en “Z as Lead Screw houder Rechts” worden vast gezet met (2) M3x10mm boutjes en moertjes.

Als je al het bovenstaande gedaan hebt…. Gefeliciteerd! je bent ongeveer op de helft 🙂

Ga naar de volgende pagina voor het maken en installeren van het Filament transport gedeelte.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap